أنارستان

أنارستان
بایگانی

اتیسم

شنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۰۲:۳۴ ب.ظ

در رابطه با اتیسم مطلب و نکته در فضای مجازی زیاد پیدا میشه. اما چند نکته اساسی که به درد مخاطبان و دوستان این صفحه میخوره رو عنوان میکنم ان شاءالله که در تربیت فرزند به کارشون بیاد.

اول اینکه منشاء اتیسم ظاهرا ناشناخته است.

دوم اینکه ممکنه کودک به طور مادرزاد دچار این عارضه بشه.

سوم هم این نکته که روابط و تعاملات اطرافیان میتونه در بروز اتیسم یا رفتارهای شبه اتیسمی در کودک اثر بگذاره.

 

حالا اصلا اتیسم چی هست؟ 

حالتی رو در نظر بگیرید که کودک از روابط اجتماعی اجتناب میکنه. مثلا به صورت والدین نگاه نمیکنه یا نگاه معنا داری نداره. شادی و غم کودک بروز مناسب و مفهومی نداره. تصور کنید کودک تبدیل به رباط شده و یک سری اعمال مثل بازی با وسایل و .. رو انجام میده اما در روابط معنا دار انسانی دچار اختلاله. ما اصطلاحا به این حالت درخودماندگی میگیم. اتیسم حواشی و شاخ و برگ بسیار داره اما من با این قسمت در خودماندگی کار دارم.

 

تا قبل از ایام کرونا مراجعین اتیسم ما کودکانی بودن که تشخیص روانپزشک مادرزادی بودن بیماری رو نشون میداد.

الان بعد از اتمام همه گیری و برگشت مجددم به کلینیک مواردی رو میبینم که کودک در ارزیابی های اولیه سالم بوده اما در گذر زمان علائم در خودماندگی یا در خود فرورفتگی تشدید شده. شرایط محیطی مشترک این کودکان چی بوده؟

تنهایی و تک فرزندی

نبودن در جمع فامیل

پرهیز وسواس گونه پدر و مادر از رفت و آمدهای خانوادگی

تک والد بودن یا شیفت های طولانی کار والدین

افسردگی و خمودگی والدین

نپرداختن به کودک و به اصطلاح نداشتن حوصله کودک

استفاده مداوم کودک از تلویزیون، موبایل و ابزارهای مجازی بدون نظارت و برنامه ریزی

 

عمده ی بچه ها باهوش بودن و درک و شناخت سالمی داشتن اما بخاطر بودن در چنین شرایطی در سال های اولیه رشد علائم اتیسم رو از خودشون نشون میدادن. مثلا کودک در مهد نمیتونست با بچه ها ارتباط برقرار کنه و همین باعث کلافگی و سوء رفتارش میشد.

بدی مسئله اینجاست که بعد از مشاوره به والدین و دادن راهکار، عمده والدین از دستورالعمل ها پرهیز میکنن. چرا که حال و حوصله بازی با کودک رو ندارن و ترجیح میدن در خلوت خودشون با موبایل سرگرم باشن و  ..بچه دار شدن بیش از یک مورد یا نهایتا دوتا رو هم جایز نمیدونن. فلذا مشکل کودک ریشه دارتر میشه و خدا میدونه که در آینده به کجا ختم خواهد شد.

 

نکته اینکه بازی و تعامل اجتماعی برای روان کودک حکم اکسیژن برای مغز رو داره و عدم یا کمبودش باعث فلج شدن قسمتی از روحیاتشون میشه. این نکته معمولا در تربیت کودک مغفول میمونه و یا در انبوه گرفتاریهای والدین دفن میشه. 

 

سوالی بود در خدمتم

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۱/۰۸/۲۸
أنارستان

نظرات  (۲)

سلام من خواننده خاموش هستم و فکر کنم اولین باره پیام میدم ولی همیشه می‌خونمتون :))

یه سوال

یعنی ممکنه اوتیسم در بچه‌ای مادرزادی نباشه و از محیط و شرایطی که توش بزرگ میشه به وجود بیاد یا اینکه این مورد فقط شبه‌اوتیسمه؟

پاسخ:
سلام، خوشحالم که پیام دادید🥰
نظریات مختلفی در این باره وجود داره بین دانشمندان و هنوز من مطلب قطعی در این مورد ندیدم

خیلی مطلب کاربردی بود. و امیدوارم از این مطالب بیشتر بذارین . احساس می‌کنم ندانستن این مطالب ظلم به فرزنده. ممنون از مطالب قشنگتون

پاسخ:
سلام، خوشحالم که مورد پسندتون بوده🌹🌹
ان شاءالله تلاشم رو میکنم که بیشتر بشه🙏🙏

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">