أنارستان

أنارستان
بایگانی

اتوپیا

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰ ب.ظ

دو شب پیش بود یا سه، دقیق یادم نیست. یکی از دوستان تازه عروس افطار دعوتمان کرد. آنقدر فضای خانه و میزبان دلنشین و لطیف بود که سبکی این دیدار تا مدت ها گوشه ی قلبم نور میدهد..

 

حین صحبت بحثمان کشید به ادامه تحصیل و برگشت به تهران، من استقبال کردم و گفتم خیلی عالی میشود. مدتهاست که دلم تحصیل و تجربه جدید میخواهد. دوست دیگرم اما چهره در هم کشید که تهران دیگر قابل تحمل نیست مخصوصا آن فضای سمی مترو و بگو مگو های بی سر و ته. کاش فقط بگو مگو بود! سیاهه اییست از عقده های فرو خورده فردی و اجتماعی که افراد فکر میکنند در لحظه باید روی دیگران بالا بیاورند تا سبک شوند و کافیست یک نقطه مخالف ببینند و تارگت کنند..

خندیدم و گفتم خب فضای مترو را میتوانیم قلم بگیریم گرچه همچین هم بد نیست و من گاهی استقبال میکنم از طنز مسئله...

دستش را توی هوا تکان داد که حاشا و کلا اصلا جای زندگی نیست آن بیغوله

 

سکوت کردم و وسط بازی کردن با فرنی افطار به ابعاد شکل گیری جامعه و شهری مثل تهران فکر کردم..

گستردگی و شلوغی

به حاشیه رفتن اجتماعات بر محور دوست داشتن

شکل گیری اجتماعات بر محور نفع شخصی

شکل گیری الگوهای رقابت ناسالم اجتماعی

کمرنگ شدن زیست خانواده محور

و خیلی از موارد دیگر

حالا چه کنیم که شهر و زیستگاه خودمان به این سمت و سوها نرود ...؟!

 

 

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۳۰
أنارستان

نظرات  (۲)

۳۱ فروردين ۰۲ ، ۰۲:۲۱ پلڪــــ شیشـہ اے

چه کنیم؟

پاسخ:
قسمت چه کنیمش یه کوچولو سخته😄

روابط اقتصادی که زیربناست باید درست بشه که تاثیرش رو در روابط اجتماعی که رو بناست ببینی. وگرنه نسخه‌های فرهنگی پیچیدن برای این وضعیت هیچ تاثیری نداره که هیچ، وضع رو چندبرابر بدتر می‌کنه.

پاسخ:
روابط اقتصادی هم زیر مجموعه روابط اجتماعی قرار میگیره، تا اجتماعی شکل نگیره ارتباط اقتصادی بوجود نخواهد آمد.

ضمن اینکه لزوما اینطور نیست که اگر روابط اقتصادی درست بشه روابط اجتماعی هم درست میشه.
دو تا بند نفع شخصی، و رقابت ناسالم موارد اقتصادی رو هم در بر میگیره مواردی مثل اصل قراردادن سودگرایی که در واقع نفع شخص رو مد نظر داره نه لزوما جامعه یا سیاست های اقتصاد توسعه محور که بندهای ضد اجتماعی داره

در کل هدف این متن اشاره به کلیت ابعاد شکل گیری یک جامعه است نه یکی دو مورد و جای بحث بسیار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">