أنارستان

أنارستان
بایگانی

گفتمان اجتماعی- معایب و مزایا

سه شنبه, ۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۱۳ ق.ظ

سال ۹۶ بود اگه درست یادم باشه

در جربان انتخابات و صحبت هایی که پیش میومد در سطح شهر

تنهایی پا میشدم میرفتم پارک دانشجو برای صحبت و مناظره و اقناع و اینطور حرف ها

کانه baby boss  به میتینگ سیاسی میرود.

بعدازظهر دلنشینی بود، دونفری در حال صحبت بودیم، و غرق وقایع.. چند پلک زدم و اطراف را پاییدم جمعیتی حدود سی چهل نفر دوره مان کرده بودند و به حرف ها گوش میدادند، همه هم آقا!

بحثمان تمام شد

خیلی نرم به شیوه تام و جری خواستم فضا را ترک کنم، جمعیت اصلا شکاف برنمیداشت، مانده بودم چه بگویم ..

مثلا: آقایان کوچه باز کنید؟! یا ببخشید میخواهم خارج شوم ..😐

در حال محاسبه جملات و احتمالات در دریافت تیکه ها و توهین ها

یکی از آقایون جمع داد زد تو اصلا برادر آقای خامنه ایی را میشناسی که فلان کرده و بهمان کرده ؟

نه خانم شما بگو ببینم، اصلا میدانی برادر مقام معظم رهبریتان کیست و چه میکند

سوال پشت سوال ..

در حال هضم استرس فضا، آمدم اسم شخص مورد نظر را بگویم که بله فلان شخص را میشناسم از بد ماجرا دقیقا اسم از خاطرم محو شد...خیلی واضح اسم را میدانستم و دچار حالتی شدم که اسم خودت را میدانی و یادت میرود که چه بود!

قریب به ۵ دقیقه آن آقای شیرپاک خورده گفت و بقیه سی نفر خندیدند

من هم دیدم یادم نمی آید و هیچ جوره حافظه یاری نمیکند گفتم: 

بله آقا میشناسم، فقط نفهمیدم این چیزها چه ربطی به بحث ما داشت...چند خیابان جلوتر کتاب زندگی نامه ایشان رو میفروشند بفرمایید بخرید جواب سوالاتتان آنجاست...

بین خودشان بحث شد که چه سوالی بود پرسیدی و بعضی خنده شان گرفت.

من هم خیلی آرام از شکاف ایجاد شده به گوشه دیگر پارک عزیمت نمودم..

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۸/۰۳
أنارستان

نظرات  (۱۴)

اون موقع منم داشتم از این کارا میکردم ولی خب پشیمونمون کردن دیگه:)

عامه ی مردم از من بیشتر میدونستن و من فک میکردم من از اونا بیشتر میدونم،بیشتر میدونستما،ولی احساس درونی اونا واقعیت بود،بدون اینکه چیزی بدونن

پاسخ:
کجا؟ همون چهارراه ولیعصر؟

نه،توی شهری که بودم،توی پادگان 

پاسخ:
من البته پشیمون نیستم، بنظرم جزئی از پروسه رشده، قطعا نگاه الانمون حاصل رویکردهای سابقمونه و به این درک رسیدن خیلی خوبه

اگه بخوایم از این دید نگاه کنیم که آره ،ولی خب اگه دیدگاه ها الان رو اون موقع داشتیم ممکن بود زودتر تغییرات شکل بگیره،البته میگم ممکن بود

پاسخ:
درسته البته
اما خب دیدگاه حاصل شناخته 
مثل شناخت از فضای شغلی، ادم تا واردش نشه متوجه نمیشه.
الان دیدتون چقدر تغییر کرده نسبت به سال ۹۶؟

اونقد که خواستار اصلاحات عمیق توی این نظام هستم که فکر هم نکنم بشه توی این نظام انجام داد

پاسخ:
خب این که خیلی خوبه، اصل دین هم همینو میگه. در واقع اگر به این نقطه نمیرسیدید جای سوال و شک داشت

مشکل اینجاس که این تغییرات که مد نظر هممون هست فکر نکنم صلح آمیز به دست بیاد ، از وضعیت همه چیز پیداست که به سمت مدنی پیش میره اعتراضات 

همین دانشگاه شریف دیروز که سخنگو اونجا بوده ،شاید الان بعضی ها بگن که دانشجو جو گرفته،نژاشته حرف بزنه سخنگو 

ولی خب نشون دهنده این بوده دیگه گفتگو تموم شده...

نوید روزای تلختر از ۸ سال جنگ رو میده:)

 

 

پاسخ:
چرا دوران گفتگو تموم شده؟

چون شخص اول به دنبال گقتگو نیست،چون میدونه هدف جایگاه خودشه و توی تغییرات مد نظر خیلی هامون مشخص شدن جایگاه رهبری هم هست

پاسخ:
منظورتون اول شخص مملکته؟
یا اول شخص استعاره از معترض نوعی هست؟
عذر میخوام جمله مبهم بود متوجه نشدم

شخص اول مملکت رو میگم 

اون دنبال گفتگو نیست ،سخنرانی بعد اعتراضات هم گویای همه چیز بود

 

پاسخ:
برداشت من این بود که اتفاقا ایشون دنبال گفتگو هستن چون دقیقا معترض و اغتشاشگر رو جدا کردن در صحبت ها و توصیه به رسیدگی به خواسته های منطقی جوان ها کردن. مثال واضحی هم از دلایل مهاجرت جوان ها گفتن.
حالا نه تنها این سخنرانی بلکه صحبت های قبل رو هم من هر از گاهی بررسی میکنم هیچکس از مسئولین به اندازه ایشون حرف از گفتمان و کرسی نمیزنن اما در عمل خودم که پیگیری کردم جوان ها و مسئولین رده میانی خیلی نسبت به این مسئله رغبت ندارن. حتی من گاهی برای صحبت و بررسی جاهای مختلف میرم با این واکنش رو به رو میشم که با ایشون وارد صحبت نشید چون شستشوی مغزیتون میده 😁
حتی توی اینستا، فضای لایو یا دایرکت
من احساسم اینه که سیر تربیت خودمحورانه ما رو به اینجا رسونده وگرنه مردم الان بخوان حرف بزنن فضای ازاد برای گفتمان زیاده

نه من این برداشت رو از حرفاشون نمیکنم،به گردن دیگری میندازه خواسته ی خودش رو که کمتر خراب شه 

الان بارها و بارها هم پیش میاد توی محیط کاری یه عملی که به هردلیلی واکنش کارمند رو در پی داره میگیم به نفر زیر دست اون کارو کنه که از تبعات منفیش به دور بمونیم 

ایشون اگه تمایلی به گفتگو داشت دستور میداد محلی رو واسه تجمع مشخص کنن،دستور میداد که پیگیری شه حادثه تلخ سیستان که علنی امام جمعه سیستان گفت از تهران هیچ پیگیری صورت نمیگیره

از این دست اتفاقات که با یه امضای ایشون قابل حل شدن هستش زیاد رخ میده ولی هیچ عملی نمیکنه 

یه پدر وقتی بین بچه هاش دعوا میشه کنار می‌کشه وقتی که میبینه که وضع خیلی خرابه و خودشون نمیتونن با هم کنار بیان جمعشون میکنه 

ولی کدوم کاری رو ایشون از حرف به عمل تبدیل کرده،حرف که درد من رو دوا نمیکنه 

شاید باورش سخت باشه ،از روژ اول این درگیری ها عجیب هوای راهیان نور کردم ،وقتی که امثال من که به راه شهدا ایمان دارن اینجوری شدن وای به حال بقیه

 

 

 

پاسخ:
شاید هم پیگیری کردن مسئله رو و شما اطلاع ندارید🙂
در مورد راه شهدا هم خب هدف واضحه، اگر علما هم تغییر مسیر بدن اونی که راه رو قبول داره به کارش ادامه میده. در روایات داریم که امام زمان که ظهور میکنن خیلی از علمای شیعه مقابل ایشون وامیستن. از جنبه ایی خیلی اسفناک بنظر میرسه از جنبه ایی هم بسیار جالبه که در این وضعیت مردم به چه درکی رسیدن که از امام حمایت میکنن

یک سال ،سال دوسال،سه سال،چهار سال،پنج سال چند سال پیگیری آخه؟اگه حرف شما درست باشه و پیگیری کردن که باید گفت صلاحیت رهبری رو ندارن که اینقدر طول میشکه پیگیری یک موضوع و حلش حالا به هردلیلی 

سال به سال رفتار ها با معترضین داره تند و تندتر میشه،من اصن دیدم بی دلیل بین مردم اشک آور انداختن و حمله کردن جا خوردم،یه چیزایی رو باید برید ببینید خودتون که بفهمید وفتی میگم تندی رفتار یعنی چی 

وقتی که نیرویی که مستقیما زیر نظر خودشه اینقدر راحت خیلی برخورد ها رو میکنه با معترضین چه طور میشه ازش حمایت کرد آخه

در هر دو سر واقع ایشون مقصر هستن

 

پاسخ:
کنترل یک کشور کنترل دست و پای بدن نیست که همه ی قسمت ها به اراده ی یک مغز باشه. ابعاد خیلی زیادی داره. چندین لایه مدیریت میانی، دستورالعمل های سلیقه ایی، تعصبات و اولویت های قومیتی. شما همین آموزش پرورش رو ببینید تقریبا همه مون حداقل دوازده سال باهاش ارتباط مستقیم داشتیم. چقدر بین معلم ها تفاوت بود و این تفاوت چقدر باعث پیشرفت یا لطمه میشد، کادر مدرسه، کادر آموزش پرورش ناحیه، شهرستان و استان...خیلی از افراد دغدغه تربیت نداشتن اصلا، خیلی ها فقط برای حقوق میومدن خیلی ها ضد دین تبلیغ میکردن، من خودم مشاوری رو دیدم که به دخترخانم ها توصیه میکرد برای ارتقا درسی حتما با جنس مخالف ارتباط بگیرن بعد توی جلسه اولیا و مربیان از خدا و پیغمبر حرف میزد. این طیف گسترده و درهم رو در نظر بگیرید. خیلی جنبه های دیگه هم داره که فرصت باز کردنش نیست ...حالا یک نفر بخواد این وضعیت رو اداره کنه، کار بسیار سختی پیش رو داره و بلند مدت. حالا این یک دستگاهه سایر دستگاه ها و مجموع عملکرد و بر هم نهی این مجموعه...یک چیز سرسام اوری میشه واقعا. برای همین ما در قرآن هم داریم تمدن سازی صرفا وابسته به امام یا پیغمبر جامعه نیست به خود قوم و مردم هم ربطی داره.
شما حکومت امام علی علیه السلام رو نگاه کنید هم به این نتیجه میرسید که ایشون کار خاصی نکرد و مجموع چهار سال در جنگ بود حتی یه سیستم تبلیغاتی درست نداشت که مردم بدونن کسی مثل علی هم نماز میخونه. چرا؟!

همه حرفاتون رو قبول دارم،چون همه این حرفا حرفای خود من هم بوده،ولی خببببب چند سال از رهبری ایشون میگذره؟ نتایج این رهبری چی بوده واسه مردم و ملت؟ وضعیت الان دو تا دلیل بیشتر نمیتونه داشته باشه 

۱. یا اینکه ایشون آدم خیلیییی خوبی هستن که توان مدیریت و کادرسازی نداشتن که الان وضعیت اینه بعد از این مدت که از رهبر شدنش میگذره

یا اینکه ایشون اون آدمی که ماها واسه دیدنش ذوق داشتیم نیست

چهارسال ده سال پانزده سال که ایشون سمت نداشته،یعنی این زمان واسه شخصی که حکومت انقلابی و مردم انقلابی رو تحویل گرفته کمه که وضعیت رو سامون بده؟ ما الان اینقد وضعیت مردم و کج دستی زیاد شده،اون موقع که ایشون رهبر شدن که نبود اینجوری 

 

پاسخ:
بنظرتون متوسط زمان تمدن سازی چند ساله؟
مسئله دوم هم که واضحه قبل از ایشون و قبل از انقلاب ۵۷ که اوضاع خیلی خیلی بدتر بوده، دوره قاجار و پهلوی تمام این مسائلی که الان حکم تابو رو داره در یک روند کاملا قانونی و نرمال و پذیرفته انجام میشده. تازه بعد از انقلابه که تغییرات مثبت ایجاد میشه، نمیدونم سنتون به زمان آقای رفسنجانی میرسه و خاطرات واضحی از اون موق دارید یا نه. من به شخصه محیط اطرافم رو نسبت به اون زمان قیاس میکنم هم پیشرفت میبینم در مجموع. اون زمان کسی جرئت نداشت یک مدیر رو فارغ از شخصیت اولوهیتی تصور کنه کسی به خودش جرئت اصلاح نمیداد، فقر یک مسئله پذیرفته شده بود و امکانات زندگی حداقلی. حالا تصور کنید سالهای قبلش چطور بوده یا حکومت های قبل. حالا در نظر بگیرید اصلاح این وضع چقدر کار نیاز داشته. اگه تجربه کادرسازی هم داشته باشید که احتمالا دارید میدونید تربیت کادر خودمحور با قدرت تصمیم گیری مستقل چقدر سخت تر از کادرسازی مدل گروه های مثل مجاهد خلقه که انسان تربیت میکنن در مدل سیستمی.
سوال اصلی و نکته اصلی اینه که شاخص قیاس ما چیه؟

ما کاری با تمدن سازی نداریم،تمدن سازی نیاز داره به پایه های محکم،لفط تمدن سازی قشنگه ولی خب این آقایون در حد این حرفا نیستن 

کادرسازی خیلی سخته،توی یه مجموعه کوچیک که هستم سه ساله تازه الان دارم کارگاه رو ول میکنم با خیال راحت میرم خارج از محیط کارم 

قطعا توی کلان و سطح کشور خیلی سخت تر هم،خیلی که چه عرض کنم،هنر هستش 

ولی خب اینا توی مدیریت وضعیت الان موندن چه به تمدن سازی 

من والا اون موقع نبودم ولی روایت هایی که شده اینه که تا این دزدی،اختلاس و ... زیاد نبوده

پاسخ:
من فکر میکنم به نسبت توسعه اقتصادی اون زمان خیلی بیشتر بوده، خرید کوپنی و طرح های سوسیالیستی اون موقع خیلی جای فساد داشتن، ضمن اینکه یکی از عمده دلایل آسیب های جنگ مشکلات اقتصادی بوده . توان اقتصادی بسیار محدودی روی جنگ متمرکز بوده.
یک مقدار اون زمان افراد احتیاط میکردن چون در فضای انقلابی ترس از خطا بیشتر از الان بوده

خلاصه مهم اینه الان من پدر من با مدرک فوق لیسانس و شغل دبیری،بازشنسته شده و زیر خط فقر داره زندگی میکنه😂😂

و اینکه خونه ای که دارن من پسرش باید ۳۰ سال هیچی نخورم و جمع کنم که بتونم بخرمش،چیژی که ایشون توی ۷ سال بهش رسید:)

بگذررررریم که درد زیاده،جهت مسائل امنیتی لطفا نظرات رو پاک کن😅✋

پاسخ:
بله این نکته خیلی مهمیه
در حال کشف راه حل واسه این ی موردم هستم بس که تحت فشاریم حالا یا به غنی سازی میرسم یا خواهم مرد...🥲🥲🥲

کدوما رو پاک کنم؟ همه رو؟

من که نا امید شدم از بهبود وضعیت،وقتی هم که میخواد درست کنه احتمالأ سنمون اونقدر شده که دیگه تفاوتی به حالمون نمیکنه😑

هرکدوم که میبینی براندازانه هستش رو پاک کن،که فکر کنم میشه همشون😂😂😂

پاسخ:
یک بزرگی میگه که در شرایط عادی که امید هست همه میتونن جلو برن
بعد یک مقدار که شرایط سخت میشه راحت طلبا جا میزنن
و بعد که شرایط سخت تر میشه فقط سخت کوش ها جلو میرن
چند مرحله دیگه رو هم میگه تا میرسه به نقطه مطلق ناامیدی، میگه اون جایی که دیگه هیچ امیدی نیست، مطلق هیچی اونجا اگر فرد ناامید نشه و جلو بره اون نقطه و عبور از اون نقطه پیروزی مطلقه 
من مثل اکسترمم تابع در نظرش میگیرم همیشه 😅
بنظرم وضعیت در کل دنیا اسفناکه و داره بد و بدتر میشه و بقا نسل انسان در صورتی به وضع نرمال برمیگرده که عده ایی یک حرکتی از خودشون بروز بدن، حالا این عده کی هستن و کجا و چگونه ش بماند..

بنظرم من که صحبت ها خیلی هم خوب و زیباست، من ترجیح میدم بمونه، اما اگه شما مایل نباشید حذف میکنم

منم جلو میرم 

روال عادی زندگیم رو پیگیری میکنم،ولی خبببببب دیگه دست از رویاهام خیلی هاشون برمیدارم و فقط ترجیح میدم شاد زندگی کنم،ولی خبببببب اینم تموم میشه،امیدوارم دهه ۹۰ حداقل راحت تر باشن،بی دغدغه تر باشن

بزارید بمونه پس

 

پاسخ:
🙂🌹🌹🌹

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">