أنارستان

أنارستان
بایگانی

 

 

تجربیات خود را بررسی کنیم. خوشی ها و ناخوشی ها

نقاط طلایی و نقاط تاریک.

و اثری که بر ما و اقدامات کنونی ما داشته اند.

 

داده غلط رسانه ایی، شستشوی ذهن که جای خود، نکته اینجاست که انگاره های ذهنی و تجربیات ما نیز بر افکارمان اثر میگذارد.

 

برای مثال اگر ما در طول زندگی خوشی و شادی را در مهمانی، در مسافرت های جمعی تجربه کرده باشیم اینگونه موقعیت و تصویرها برای ما تجلی شادی هستند در صورتیکه فردی که شادی را در خلوت خود با کتاب تجربه کرده یا در کوهنوردی انفرادی...شاید از مهمانی و مسافرت جمعی تصویری از شادی در ذهن نداشته باشد.

 

 

حالا نقطه ایجاد مشکل کجاست؟

در تغییر شرایط

در اتفاقات نو

در همنشینی افراد جدید

وقتی تصور فرد الف از شادی مهمانی جمعی است و تصور فرد ب از شادی خلوت است در همنشینی این دو چه مشکلاتی ایجاد میشود؟

مشکل اینگونه ایجاد میشود که اگر فرد الف عادت خود را مطلق فرض کند، یا فرد ب عادت خلوت نشینی خود و یافتن شادی در خلوت را مطلق فرض کند، فرد الف و ب دچار تعارض و مشکل میشوند.

اما اگر نسبی بودن شادی در تجربیات گوناگون را بدانند میتوانند درصد زیادی خود را با طرف مقابل وفق دهند.

 

 

گاهی اصلا مسئله فرد مقابل نیست. فرد الف که اهل شادی جمعی است دچار مشکلی میشود، جمع خانوادگی را از دست میدهد، برای کار به شهر دیگری میرود یا مهاجرت میکند.

 

و در مواجهه با تنهایی احساسات ناخوشایندی را تجربه میکند

افسردگی

حس طرد شدگی

عدم دسترسی به شادی

ترس

افت کیفیت خواب و ...

 

علم به نسبی بودن بسیاری از تجربیات به فرد الف این قدرت را میدهد که استاندارد های جدیدی برای خود بازآرایی کند و نقاطی از شادی با معیار جدید خلق کند.

 

 

______________________________________

 

 

ادامه از مطلب: ((چگونه فانتزی ها واقعیت زندگی ما را تحت الشعاع قرار میدهند؟ ))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۰۲/۱۱/۰۶
أنارستان

نظرات  (۴)

سلام 

در حاشیه پستتون یه سوال برام پیش اومد 

امکان فراهم کردن شادی توی خلوت واقعا بیشتر از جمع نیست؟ یعنی این مربوط به پیش زمینه های ذهنیه؟ 

پاسخ:
سلام علیکم
عیدتون مبارک باشه❤️

برای جواب این سوال فکر میکنم به دوتا نکته باید توجه کرد
اول اینکه شادی حقیقی در چه چیزیه. منظورم از حقیقی اینه که جایی که خداوند شادی رو در اون قرار داده.

دوم هم بحث روانشناسی آدماست و نسبت و ارتباطی که با این شادی پیدا میکنن

من همیشه دغدغه دخترم رو دارم که توی جمع باشه، وقتی تنهاست انگار یه چیزی درون خودم آشفته ست، فکر میکنم تنها موندن بهش آسیب می‌زنه 

به نظر شما این حس من اشتباهه؟

پاسخ:
خب بذارید اینطوری بررسی کنیم که الان چندتا گزاره داریم
خلوت دختر شما
در جمع بودن دختر شما
هر دوی اینها هم میتونه خوب باشه هم بد، بستگی به شرایط و جوانب داره.

نکته ی دیگه آشفتگی شماست. چرا آشفته میشید؟

چون فکر میکنم وقتی تنهاست غمگینه، وقتی توی جمعه شادتره 

در واقع نیاز به هیجاناتی داره که از طرف همسالاش تامین میشه ، من نمیتونم تامینش کنم

پاسخ:
این داده ها خیلی کلی هستن.
برداشت من از این کامنت اینه که دختر خانم شما روابط سالم اجتماعی داره در گروه دوستانش و به این هم نیاز داره. خب چه مانعی داره که در جمع باشه؟ اجازه بدید باشه.

خیلی ممنونم که وقت میذارید و راهنمایی میکنید 

 

من که اجازه میدم، ولی به خاطر شرایط جامعه الان نمیشه تعاملات مداوم داشت، دیگران استقبال نمیکنن زیاد، مگر اینکه مهد کودک و اینجور جاها ببرم بچه رو، که اونم به خاطر سنش فعلا مقدور نیست برام 

الحمدلله علائمی از اختلال به خاطر انزوا یا تنهایی نمی بینم، ولی خب اون نشاطی که پیش هم سن و سالاش داره، توی خونه نداره، و این باعث میشه درون من اضطراب به وجود بیاد، ولی همونطور که توی جواب پیام خصوصی فرمودید فکر میکنم همین که من تمام تلاشمو میکنم تنها کاریه که از دستم برمیاد 

اینم از چالش های مادرای این نسله متاسفانه ... 

پاسخ:
توکل کنید به خدا و اضطراب نداشته باشید. حقیقت اینه که پدر مادر هر چقدر تلاش هم بکنن کار تربیت دست خداست، همینکه شما وظیفه تون رو در پیشگاه خدا انجام میدید برای شما کفایته باقیش دیگه دست ما نیست.


در کنارش تا جایی که میتونید با کودک بازی کنید، بازی برای رشد کودک خیلی موثره اونم بازی های ساده و قدیمی
اینکه گل بازی کنن
با آب و آرد خمیر درست کنن
فعالیت های خونه رو در قالب بازی کار کنید
اینها باعث میشه اون خلاء اجتماعی اگر هم وجود داشته باشه به لطف خدا کمرنگ بشه و از بین بره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">